Mabo-Lifting

Magazijnoptimalisatie

Marktstudie ‘magazijnoptimalisatie’

Onderstaande studie vergelijkt drie verschillende (bemande) magazijnoptimalisatie concepten.

VNA TRUCK

Magazijnoptimalisatie

INFO

VNA trucks, gemaakt om te werken in smalle gangen, blinkt uit in hun picksnelheid dankzij hun lijngeleiding. Echter zijn ze buiten de gangen moeilijk inzetbaar om pallets te verplaatsen.

VOORDELEN

+ Snelle besturing in de gangen
+ Hoge picksnelheid

NADELEN

– Railgeleiding vereist
– Vloer moet perfect vlak zijn
– Trucks kunnen elkaar niet kruisen
– 250% duurder dan reachtruck

TECHNISCHE DETAILS

Max. hefhoogte: 15 m
Capaciteit: 1,5 ton
Chassisbreedte: 1220 mm
Werkcyclus*: 35/40 palletten/uur

REACHTRUCK

Magazijnoptimalisatie

INFO

De reachtruck is het oudste en meest gekende concept voor smalle gangen maar vereist in vergelijking met de nieuwere concepten vrij brede gangbreedtes waardoor de reachtruck vaak gezien worden als voorbijgestreefd.

VOORDELEN

+ Meest gekende concept
+ Goedkoopste in aanschaf

NADELEN

– Gangbreedte min. 3100 mm
– Ongeschikt voor buiten door beperkte bodemvrijheid
– Beperkt zicht door reachmechanisme vanuit cabine reachtruck
– Traagste picksnelheid

TECHNISCHE DETAILS

Max. hefhoogte: 12 m
Capaciteit: 2,5 ton
Chassisbreedte: 1100-1150 mm
Werkcyclus*: 19/22 palletten/uur

SMALLEGANGHEFTRUCK

Magazijnoptimalisatie

INFO

De smalle gang heftruck is ontworpen om niet alleen in de smalste gangen te werken maar ook daarbuiten. Het design straalt flexibiliteit en behendigheid uit, maar die eigenschappen zijn ook te merken in zijn prestaties.

VOORDELEN

+ Hoge picksnelheid
+ Binnen en buiten inzetbaar
+ Gangenbreedte vanaf 1600 mm
+ Van stelling tot vrachtwagen
+ Rijdt op verschillende ondergronden
+ Versie om snel orderpicking te doen beschikbaar

NADELEN

– Kunnen elkaar niet kruisen
– 150% duurder dan reachtruck

TECHNISCHE DETAILS

Max. hefhoogte: 15 m
Capaciteit: 2,5 ton
Chassisbreedte: 1220 mm
Werkcyclus*: 30/35 palletten/uur

Conclusie studie

Uit de studie kan geconcludeerd worden dat de vereiste gangbreedtes voor de reachtruck niet meer competitief zijn. De VNA trucks hebben dan wel een hoge picksnelheid en werken snel en efficiënt in de gang, maar hebben als nadeel dat er geïnvesteerd moet worden in een extra heftruck voor buiten de rekken. Bovendien is in veel gevallen een aanpassing aan de vloer nodig en moet er railgeleiding geïnstalleerd worden.

De smallegangheftruck komt uit de studie als een goed alternatief voor de reachtruck en de VNA truck. Het grote voordeel van de smallegangheftruck ten opzichte van de reachtruck en VNA truck is dat de smallegangheftruck wél binnen en buiten ingezet kan worden waardoor een extra investering uitgespaard kan worden.
Zijn picksnelheid ligt hoog, maar vooral door onder andere zijn flexibiliteit, inzetbaarheid en mogelijkheid tot werken in zéér smalle gangen, komt de smalle gang heftruck als beste uit de test.

Waarom wordt de Aisle Master als alternatief voor de reachtruck gezien?

Binnen en buiten gebruik

In tegenstelling tot de reachtruck, kan de Aisle Master zowel binnen als buiten ingezet worden door de grotere bodemvrijheid.

Geen reachmechanisme: beter zicht vanuit de cabine – minder slijtage

Geen reachmechanisme betekent dat het zicht vanuit de cabine van de Aisle Master beter is dan bij de reachtruck omdat het zicht niet belemmerd wordt door het reachmechanisme. Bovendien betekent de afwezigheid van een reachmechanisme dat er minder bewegende onderdelen aanwezig zijn wat leidt tot minder slijtage en dus minder kosten.

Smallere gangbreedte vereist

De Aisle Master smallegangheftruck werkt in gangen vanaf 1600 mm terwijl de reachtruck gangen van 3 meter nodig heeft.

Aarzel niet ons te contacteren

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Mabo BeNeLux map